Werken voor de koningin, Storytelling in 1300 tekens

Het is al best laat en mijn wangen beginnen serieus pijn te doen. Morgen heb ik spierpijn, maar ja, dat is een kleine prijs om voor de koningin te mogen werken.

Marieke Smit wordt soms the Queen of Storytelling genoemd. In 2020 is ze door de LinkedIn-redactie verkozen tot een van de 20 LinkedIn Top Voices 2020. En nu wilde Marieke ook visueel op gaan vallen.

Gaan we regelen, Marieke!

De vraag van Marieke

  • Er komt een nieuwe website en ik heb daar goede en opvallende foto’s voor nodig.
  • Natuurlijk post ik veel op LinkedIn en ik wil de foto’s dus ook op LinkedIn kunnen gebruiken.
  • O ja, en in ieder geval een profielfoto.

Relevante links

Projectdatum

november 2021 – februari 2022

Geleverd

  • opvallend zakelijk portret
  • opvallende actiefoto’s
  • blikvanger voor het bedrijf
  • iconen voor op de website
  • opvallende visuele identiteit

Hoe we te werk gingen

Ff videobellen. Deze keer was ik al voorbereid op veel gelach en spierpijn in mijn wangen.

Maar dus eerst ff bellen en appen. Marieke heeft mij een paar illustraties opgestuurd van hoe storytelling voor haar voelt. Mijn conclusie: aangenaam warm, en nostalgisch – een beetje.

Ik begin aan een Pinterest-moodboard te werken. Inktvlekken, echt papier, veren … gedachten die in vogels veranderen. En verhalen vertel je natuurlijk als het buiten donker is … bij de open haard of een nachtlampje.

Dat was Marieke met me eens. Gelukkig. En we konden verder om een shotlist voor te bereiden.

Wat zijn de problemen die je publiek heeft, Marieke? Welke oplossing bied jij?

Via een online document hebben we een shotlist vastgesteld met opties en … het was show time.

Op 4 januari meld ik me bij de deur van Marieke en … ik zie een woonkamer vol – zeg gerust overvol ª met “herinneringen”.

Fotoshoot tussen de "herinneringen"

Er is geen beter moment om de zolder op te ruimen dan tussen kerst en oud en nieuw natuurlijk. Tja, het is een beetje uitgelopen, maar we redden het wel. We schuiven de salontafel en de bank wat opzij en ik kan mijn studio uitklappen. Er is precies genoeg ruimte tussen de kerstboom, de bank en de “herinneringen” om daar Marieke te kunnen zien.

We gaan door volgens de shotlist. Ja, soms schiet ons iets spontaans te binnen, dan nemen we dat ook mee.

Voor een van de foto’s gaat Marieke het LinkedIn-logo in haar hand houden. Nou, het werkt ALTIJD het beste als je daadwerkelijk iets in je hand houdt. Iets wat lijkt op wat je op de foto vast gaat houden qua vorm en gewicht. Marieke pakt een lp van een van de stapels … met een blote Prince op de cover. Yeap, komt goed.

We lachen, schieten, drinken thee en lachen nog meer.

Een paar gave foto’s van deze opdracht

En de kleuren dan?

Marieke vertelt over de kleuren. “Blauw! Ik hou echt van blauw en Griekenland.” Ik neem de kleuren van haar logo en voeg daar nog wat aan toe zodat het vrolijk op de foto’s komt.

Ik maak een voorstel over hoe ze deze kleuren op haar website kan gebruiken … maar ze is een eigen-wijze donder en doet wat ze zelf mooi vindt. Dat hoort bij mijn beroepsrisico natuurlijk.

En toen deed Marieke dit en ik viel bijna van mijn stoel af

Marieke ging enthousiast in Canva aan de slag. Ze had al een verhaal. Niet voor niks is ze the storytelling queen, duh. Omdat we alle foto’s bedacht hebben rond haar merkverhaal en marketingconcept kon ze die makkelijk gebruiken om iets gaafs te maken.

Kijk zelf maar:

Waanzinnig trots ben ik op mijn nieuwe profielfoto. Karolina heeft de foto niet alleen gemaakt, m.a.w. ze heeft gezorgd dat ik waanzinnig goed op de foto sta, ze heeft hem ook bewerkt. Beiden hebben wij de visie dat op jouw profielfoto best wat hints te zien mogen zijn wie je bent of wat je doet. De ganzenveer is voor mij belangrijk. Vanuit mijn allereerste gevoel staat de veer voor schrijven. Verhalen schrijven. Storytelling dus. En wie verhalen schrijft met een ganzenveer maakt inktvlekken. Bovendien ben ik een prima persoon om bij de psych te vertellen wat ik in elke inktvlek zie 😉. En dan die (te) gekke kroon. Die kroon is eigenlijk jullie schuld. Jullie hebben me zo vaak LinkedIn-queen en storytelling-queen genoemd dat ik die titel en dus de kroon ook met trots draag op mijn profielfoto. Het staat inmiddels, met een vette knipoog natuurlijk, gewoon achter mijn naam. Als kind hoopte ik, net als veel jonge meiden, dat ik eigenlijk een prinses was en bij eenvoudige ouders op de stoep gelegd was om een normale opvoeding te krijgen. En op mijn 18de verjaardag zou Trix dan bij me op de stoep staan en het moederschap opeisen. De droom kwam natuurlijk niet uit. Hoewel, dankzij Karolina ben ik een echte koningin geworden. En ondanks dat ík de Queen ben, maak ik een diepe buiging voor jou, Karolina. Dank je wel!