Wat social proof is en waarom het niet altijd in je voordeel werkt

Wat is social proof in één woord? Na-apen. Vanuit commercieel oogpunt kan het gewoon dom zijn om te doen.

Wat is social proof?

Cialdini. Het zou genoeg moeten zijn, maar omdat het hoogstwaarschijnlijk niet genoeg is … dit concept komt uit een boek van Cialdini: influence oftewel beïnvloeden in het Nederlands. Gaaf boek, al moet je wel van wetenschappelijk schrijven houden. Het leest niet zomaar weg, zeg maar.

Anyway …

Social proof is na-apen. We apen elkaar na, maar niet altijd en niet iedereen.

Wanneer wel?

Als je het zelf niet weet, als de situatie nieuw voor je is en als je niet weet wat de regels zijn (lees: niet dom eruit wil zien of niet in grote problemen wil komen) … Wat doe je dan? Precies. Je gaat rondkijken en anderen na-apen. Misschien valt het niemand op dat je het niet weet.

Maar ook niet iedereen. Wie dan?

Mensen die het meest op jou lijken. Ben je een jonge meid? Dan ga je andere jonge meiden na-apen en geen ondernemers met een serieuze business. Ben je een kalende, maar nog steeds jong in je hart zzp’er, dan ga je andere kalende en jong in hun hart zzp’ers nadoen en geen 15-jarige meisjes. Wie we nadoen is afhankelijk van de situatie. Iig iemand die het meest op ons lijkt.

De kans is groot dat je nu zegt … dat doe ikke toch niet. Ik ga echt voor mezelf kiezen wat ik ga doen en ik aap zeker de anderen niet na.

Je bent onbewust onbekwaam en in ontkenning. Daarom …

Let op bij jezelf hoe social proof werkt

Zoals gezegd: niet altijd en niet iedereen ga je na-apen.

Als je een getrainde arts bent en je ziet iemand flauwvallen, ga je direct in actie. De rest van de mensen gaan elkaar eerst aankijken: is het echt? Moet ik iets doen? Wat doen de anderen? Hebben ze het ook gezien?

Als je een doorgewinterde SEO-specialist bent en Google heeft net een algoritme-update aangekondigd, kom je ook direct in actie. Je weet wat je moet doen, je kan al de consequenties voorzien. De rest … gaat eerst afwachten wat de anderen doen…

Als je een systemisch coach bent …

Als je een tekstschrijver bent …

Als je PRO bent in wat je doet als ondernemer, ga je je niet van anderen – niet-pro’s – iets aantrekken. Maar van je pro-collega’s?

Iedereen heeft toch een gratis intakegesprek. Niemand gaat hier geld voor vragen.

Iedereen gaat toch face-to-face met hun cliënt spreken? Niemand wil van een online leeromgeving leren.

Iedereen rekent toch per uur? Niemand gaat me betalen als ik mijn uren niet verantwoord.

Iedereen heeft een gratis e-boek als weggever. Niemand gaat toch op mijn e-maillijst inschrijven als ik niet heel veel waarde gratis weggeef?

Iedereen heeft een podcast. Dat is toch de enige manier om mensen lange content te laten consumeren?

Iedereen doet … wat iedereen doet en dat is precies de donkere kant van de social proof.

Je aapt je collega’s na.

Waarom is het dom om anderen na te apen?

“‘Ja, maar …” hoor ik je zeggen. “Dat heeft een reden.”

Kan je die reden dan noemen? Behalve dat “iedereen het doet” of “het werkt”?

Dat het voor de eerste 10 of 100 heeft gewerkt, daar twijfel ik niet aan. Dat het voor de volgende 200 of 1.000 ook nog redelijk heeft gewerkt, dat kan … dat precies hetzelfde voor 10.000 en 50.000 anderen OOK gaat werken. Dat is waar ik het niet mee eens ben.

Dan krijg je verhalen zoals: blauw staat voor vertrouwen en professionaliteit, dat willen we uitstralen (net als ALLE concurrenten in onze branche) dus onze visueleidentiteitselementen worden vooral blauw.

Iemand die niet bekend is met jouw bedrijf of branche, gaat jouw website verwarren met die van je directe concurrent en nog drie andere concurrenten die hij op dezelfde dag gaat bekijken. Want guess what? Het heet online onderzoek, websites die op eerste pagina van Google komen nalopen en snel bekijken. Springt er niks uit, begrijp ik het niet direct? Dan de volgende.

Op social media is het niet anders. Oh, weer een leuke financiëleplanningtip van een “blauw” bedrijf. Zou het die van jou zijn of die van je concullega? Dat doet er totaal niet toe. Op zo’n manier geef je waarde weg zonder dat het je “relatie opbouwen” oplevert. En dat is simpelweg dom.

Help! Mensen verwarren ons met onze concurrenten. 

Een van de grootste voordelen die je kan hebben als bedrijf is niet op je concurrenten te lijken. Letterlijk niet zo eruit zien als je concurrent. Zwart-wit, groen-rood, geel-blauw … Cirkel-vierkanten. Maak het obnoxiously obvious.

Het visuele verschil is een van de makkelijkste en de meest passieve manier voor iemand om je van je concurrenten te onderscheiden. Dus A (met de zwarte cirkels) kan SEO voor mij regelen voor een vast bedrag per maand. B (met witte vierkanten) kan het voor een variabel bedrag per maand regelen. Als zowel A als B zich met oranje driehoeken presenteert is het vrij moeilijk voor de lezer om te weten waar hij precies las over die variabele kosten. Daar gaat je effort om een nieuwe lead naar binnen te halen op een makkelijke, goedkope en laagdrempelige manier.

Heb je het gevoel – of misschien weet je het zeker – dat je online behoorlijk op je concurrent lijkt? Begin je iets nieuws en wil je een goede start maken? Een goede eerste stap is een brandarchetype-quiz.

Kijk hier wat ik voor je kan betekenen als het om visuele identiteit gaat.

Deel

Ook interessant om te lezen