Wat is de visuele identiteit van een merk?

Wat visuele identiteit is, is makkelijk uit te leggen en nog makkelijker te spotten. Eentje maken is hele andere koek.

Brand, branding en visuele identiteit

Als ik 1 cent zou krijgen voor elke keer dat ik brand, branding en brand identity door elkaar zie of hoor … ik zou al met pensioen kunnen. Maar omdat mensen het raar vinden als ik elke keer 1 cent van hun vraag … tja, ff uitleggen dan.

Brand (of een merk) is een manier waarop iemand je product, servies of jou als persoon ervaart. Brand is dus iets in HUN hoofd. Brand is een perceptie. Je kan het niet aanraken, je kan het niet kopen, maar je kan het beïnvloeden.

Wat is branding dan? Dat verhaal over koeien en het Wilde Westen ken je vast al, dus die ga ik je besparen. Branding is opzettelijke differentiatie. Branding is jezelf anders presenteren dan je concurrenten. Het gebeurt niet per abuis. Het is een heel bewust proces van bouwen aan de herkenning van je brand.

Are you still with me?

Wat is dan brandidentiteit? En specifiek de visuele identiteit?

Brandidentiteit is eindelijk iets wat je met je zintuigen kan ervaren. Je kan het zien, horen … en bij sommige zelfs vasthouden, aanraken, proeven of ruiken. Denk aan hoe het voelt om een nieuwe (wat zullen we zeggen?) iPhone uit te pakken. Of hoe het ruikt in een nieuwe Audi (nee, geen idee maar het zal vast chic en luxe ruiken). En dat brengt me bij de visuele identiteit: hoe ziet je brand eruit? En wie wil je hiermee op welke manier laten voelen?

Huisstijl en visuele identiteit

Is er een verschil tussen huisstijl en visuele identiteit? Volgens mij: nee. Beide betekenen hetzelfde: een samengang van visuele elementen zoals logo, kleuren, vormen, lettertypes etc.

Het zal vast aan mij liggen, maar huisstijl vind ik zo … als interieurdesign klinken. Ik heb hele sterke bouw- en elektra-associaties. Ja, serieus. En dit woord zegt ook niet direct waarom het nodig is. Het klinkt als iets wat je erbij doet als je tijd hebt. Net als plinten – en we weten allemaal hoe het met plinten gaat. Het klinkt als iets “voor de leuk”.

En daar ben ik het niet mee eens.

Visuele identiteit daarentegen, klinkt iig in mijn oren als iets wat noodzaak is. Je kan niet zonder identiteit, toch? Je kan niet zonder een gezicht. En dat brengt me dan weer tot het volgende…

Huisstijl maak je. Je moet het bouwen (weer stof en elektra wat ik in mijn hoofd zie)… en er is altijd een kans dat je iets neps of niet helemaal authentiek gaat bouwen. Visuele identiteit heb je … je moet het alleen uiten.

Wetenschappelijk, nee! Voor geen meter zelfs, maar dit is wel hoe ik er persoonlijk naar kijk.

Elementen van visuele identiteit: het gaat om je ogen

Nu je weet wat visuele identiteit is, kunnen we kijken naar de elementen hiervan. Want ja … we zijn nog lang niet klaar. Wat zijn de elementen dan?

Alles wat je met je ogen kan ervaren + de emotie die dat oproept bij de JUISTE mensen, zou ik zeggen … Heb je hier genoeg aan? Hoogstwaarschijnlijk niet.

Het gaat over kleur (of liever over combinaties van kleuren), vorm of meerdere vormen, lettertypes of fonts, indelingen, fotografie, illustraties, video (al is video direct een combinatie van visueel en auditief) en animaties.

Ik zei je toch, alles wat je met je ogen kan innemen.

Visuele identiteit werkt goed bij de juiste mensen

Stel: iemand schrijft je een boze mail of een comment onder je post.

“Ik vind dit niet kunnen op een zakelijk platform zoals LinkedIn!”

Je kijkt je post visual nog een keer. Niks mis mee, vrolijke kleuren, speelse vormen en jouw favoriete font met kleine hartjes i.p.v. puntjes boven de i. Je kijkt wie deze comment heeft geschreven … Hoofd-Import-Export-Strategie-Executive-Manager-Consultant van Moloch International. Hmmm … Hij mag het vinden, zou je worst wezen. Maar als een juf Mieke van groep 3 schrijft dat het niet kan (en zij is nou toevallig PRECIES wie je wilt bereiken) … nou, dan heb je werk aan de winkel. Aan de hartjes zal het echt niet liggen.

Besef dat dezelfde visuele identiteit bij verschillende mensen op een andere manier zal vallen. De een gaat door het vuur voor je en de ander brandt jou en je content het liefst uit hun leven en homefeed.

Ik hoef niet uit te leggen dat je het voor die eerste doet, en die tweede krijg je er gewoon gratis bij, toch? Het is geen teken dat je visuele identiteit dan niet werkt. Het werkt juist wel! De juiste mensen aantrekken, de verkeerde afschrikken (of iig onbewogen laten passeren). Daarom is opvallen niet alleen schreeuwerige kleuren of vormen gebruiken. Opvallen bij de juiste mensen. Dat is waarvoor je wil gaan.

Brand archetypes helpen bij het uiten van je visuele identiteit

Moeilijk, moeilijk allemaal natuurlijk. Als je het zomaar en vanuit niks moet oplepelen. Maar weet je? Er waren slimmeriken die dit al wat voorgekauwd hebben.

Neem de quiz ‘Wat is je merk archetype?’ en het wordt direct een stuk makkelijker.

Brands worden vaak gebouwd op basis van archetypen. Voor nu maakt het niet uit wat een archetype precies is en of je het met een vork of een lepel eet. Je herkent direct wat het is als je je resultaten leest.

Zowel jij (of je bedrijf) als je publiek (of je ideale klant) hebben een archetype. Het hoeft niet hetzelfde archetype te zijn. Het kan juist een hele andere zijn.

Stel, je runt een sportschool. 90% van de sportscholen zijn hero’s, de atleten… one more rep! GAAAAAAN-types en ze proberen op deze manier ook hun klanten aan te spreken. Resultaat: ze spreken ook andere atleten aan. Maar stel nou dat je als sportschool een zorggever-archetype hebt en je probeert “gewone man”-archetype aan te trekken als klant. Dan is het echt geen GAAAAN! hoor, maar juist “Neem een appel en een flesje water ajb? Je trainer komt je zometeen helpen en blijft bij je voor de gezelligheid.”

Je kan je best voorstellen dat “GAAAAAN!” heel anders eruit ziet dan “Ik ben hier om je te helpen”.

Hoe kom ik aan jouw visuele identiteit?

Als ik een visuele identiteit voor mijn klant maak, wil ik je ALTIJD eerst spreken. Ja, online is ruim voldoende voor mij.

Hoe klink je? Hoe beweeg je? Gebruik je vaak je armen als je praat of zit je alsof je een stok hebt ingeslikt? Lach je heel hard of juist heel zacht? Dat geeft het eerste beeld, een gevoel dat nog geen woorden kent.

Wie wil je aantrekken? Moet de visuele identiteit 16-jarige meisjes aantrekken of juist vrouwen rond de 40 die zich zo jong als tieners voelen nadat ze hun leven ondersteboven hebben gekeerd en zich opnieuw teruggevonden? There is a difference, you know.

Na een gesprek met jou kan ik wat onderzoek gaan doen. Wie zijn je concurrenten en hoe zien die eruit? Welke kleuren gebruiken ze? Is het zachtroze met beige wat ik overal terugzie? Of juist fuchsia en zwart? Gebruiken ze strakke lijnen of is het allemaal wat warm en fuzzy? Hoogstwaarschijnlijk ga ik iets heel anders voorstellen, want ik hou niet van “meer” of “minder”. Dat spel kan je alleen tijdelijk winnen. Ik hou van anders-dan-anders.

Ben je van plan om je brand te “professionaliseren” … eeuh, verschrikkelijk woord. Anders dan: wil je de juiste mensen aantrekken en durf je de verkeerde laten gaan? Neem de quiz als eerste stap en kijk wat ik op het gebied van visuele identiteit voor je kan fixen

Deel

Ook interessant om te lezen