Doe ’s ff normaal. Moet het nou zo creatief en uniek? Moet je ook opvallen met je profielfoto?

Nee, tuurlijk niet. Als je liever normaal, saai en onopvallend wil, doe dat dan maar. Het mag van mij … maar kom niet klagen dat je geen online vrienden hebt.

Saai op social media is verlies van je tijd. Be interesting or go home.

be interesting or go home - Opvallen met je profielfoto

En het begint al met je profielfoto.

Twijfel je of je een opvallen met profielfoto nodig hebt? Doe deze quiz en het wordt vanzelf duidelijk.

Waar het op neerkomt is: als je vooral online aan het netwerken bent, is opvallen een heel belangrijke tool om gewoon sneller succesvol te zijn.

Huh? Een belangrijke tool? Let me explain hoe dat werkt!

Wie valt op?

Voordat ik de wetenschap op je los laat met veel citaten, vind je het misschien sneller werken om het zelf te ervaren. Dat gaat mij een flinke hoeveelheid overtuigingspogingen besparen namelijk.

Hieronder staat een slideshow. Niets bijzonders aan … Op 3 slides komen foto’s van verschillende mensen voorbij. Elke keer 5. Beslis wie het meest opvalt. Denk hier niet te lang over na, want als iets opvalt, weet je het direct – en als je moet nadenken dan valt er gewoon niks op. Heel eenvoudig.

Nou, de foto’s zijn klein. Net zoals ze dat op je LinkedIn feed zijn. Ja, misschien tikkie kleiner of tikkie groter, dat is voor mij niet te regelen met de hoeveelheid verschillende apparaten en schermgrootte. Ze zijn gewoon klein.

Succes!

En?

Hoe is het gegaan? Kon je zomaar en zonder twijfel de vraag op slide 5 antwoorden?

Tenzij je een geheugenkampioen bent, is jouw antwoord hoogstwaarschijnlijk gewoon – NEE.

Het was gewoon opzet. Don’t beat yourself over it.

Niemand viel echt op en ik gaf je letterlijk geen kans om ze te onthouden. En dat brengt mij precies naar het punt dat ik met deze blogpost wil maken.

Wat niet opvalt, wordt niet onthouden

De slideshow is een eenvoudige oefening, maar je kan hetzelfde op LinkedIn zien gebeuren. Mensen die je niet kent reageren onder je post … Tenzij er iets heel bijzonders aan ze is (huh? is dat een neus of een banaan?), ga je hun profielen niet bekijken. Je beantwoordt hun commentaar en … je vergeet ze. Am I right?

Maar als jij het zo doet, doen anderen het ZEKER ook zo. Dus jijzelf wordt ook niet onthouden na een comment hier en een like daar. Oh wacht ff, dat is niet de bedoeling, toch?!

Kijk nu naar deze tweede slideshow. Regels net zoals hierboven. Wie valt op?

En?

Hoe is het dit keer gegaan?

Kan ik het raden? Je had geen enkel probleem om aan te duiden wie er twee keer voorkwam, toch? Wat is het verschil met de eerste keer? Het enige wat anders was, was dat die ene persoon daadwerkelijk opviel met haar profielfoto op klein formaat. Opvallen met je profielfoto!

Opvallen met je profielfoto doe je op voor een ander … en voor jezelf

Je wilt niet opvallen uit ijdelheid. Helemaal niet. Je wilt opvallen om anderen te helpen.

LinkeIin is superdruk. Er zijn dagelijks een gazillion updates van gazillion mensen en weet je wat? Nog 10 gazillion mensen posten niks, maar reageren wel. En dan nog 89 gazillion mensen die niks plaatsen, niet reageren, maar wel lezen … In de praktijk weet je niet eens met wie je daadwerkelijk een relatie aan het opbouwen bent.

Wat denk je? Hoe kan je op de meest snelle en betrouwbare manier een relatie opbouwen met iemand op LinkeIin zonder hem direct met iets te DM’en? Ja, precies. Elkaar volgen en op elkaars posts reageren, maar dat “op elkaars” is lastig als je niet weet wie is het, als je zelf de persoon niet onthoudt. Dan is het elke keer weer een vreemde.

Zonder opvallen is het lastig om onthouden te worden. En zonder onthouden te worden … is geen enkele relatie mogelijk.

Je helpt dus een ander om jou te onthouden en op deze manier help je jezelf ook.

Twijfel je nog steeds of je het nodig hebt? Doe de quiz dan maar.

En voor diegenen die het al weten – ja ik heb het nodig en ja, ik wil het ook – zijn er twee keuzes: 

1) zelf doen – maar hoe? Zou er een online cursus hierover bestaan? Spoiler alert! Ja, kijk hier.

2) het gewoon vragen aan je favoriete fotografe en dat gaat het makkelijkst via deze deur: opvallend zakelijk portret.