Not all content is created equal

Als je denkt dat alles met je smartphone kan of alles juist topkwaliteit moet zijn … dan heb je het bij het verkeerde eind, mijn rebel. Content kwaliteit is geen absolute iets.

Content, content en nogmaals content

Als je iets op je website zet. Het is content. Als je iets op social media post. Het is content. Als je iets per mail stuurt. Het is content… Content is tegenwoordig alles en overal.

Maar not all content is created equal. Niet elk stuk krijgt gelijke kansen, niet elke stuk hoeft van hetzelfde kwaliteit te zijn want niet elk stuk heeft hetzelfde werk te doen.

Content is tegenwoordig alles en overal

Zelf hou ik ervan om niet aan content te denken als een grote brij. Er zijn 3 types content als je het mij vraagt: evergreen content, slow content en fast content.

Wat is evergreen content?

Evergreen content of flagship content is de meest belangrijke content. Dit is je salespagina, landingspagina voor je e-mailinschrijving of “over mij” pagina. Maar het kan ook een blogpost zijn die veel Googleverkeer genereert. Of een van je e-mails in de sequence die juist tot aankoop aanmoedigt.

Het punt is … je maakt het om te houden.

evergreen content - je maakt het om te houden

Dus niet in 1 keer goed en vergeten. Je maakt het. Je optimaliseert het. En dan optimaliseer je nogmaals. Je gaat door totdat het niet optimaler kan. Bij wijze van spreken dan. Dat is de Optimise the shit out of it of O-principe in het kort.

Het is doordacht en blijft voor altijd actueel. Het is duurzaam. Stukjes hiervan kan je blijven hergebruiken op social media als slow content of zelfs als fast content. Het is content van de hoogste kwaliteit.

Evergreen foto’s zijn duurzaam

Evergreen duurzame foto’s zijn foto’s waar het niet om jou draait. Niet over wat je haar was en of je toen überhaupt haar had. Ze gaan over jouw dienst, over een probleem dat je voor je klanten oplost of over een bezwaar dat ze kunnen hebben. Dat verandert niet. Dit zijn dus ook niet de foto’s die je snel met je smartphone tijdens een wandeling gaat maken, want oh! wat zag je er toch mooi uit met die zonsondergang.

Evergreen foto’s laat je door DE pro maken op basis van een doordachte shotlist. Mooi is vanzelfsprekend hier, betekenisvol is precies waar het om gaat. Dat zijn foto’s die het zware werk moeten doen. Zelf werk ik met een werkboek en een shotlist om niks te missen, gedachten te structureren en te focussen. Wil je mijn shotlist-template en het werkboek hebben?

download werkboek en shotlist

Wat is slow content?

Slow content is content die je maakt, dat potentieel impact maakt maar op een bepaald moment niet meer relevant is of “niet meer leeft”. Dit zou een nieuwsitem kunnen zijn dat je genomineerd bent voor een prestigieuze award. Of een socialmedia-oproep om je enquête in te vullen. Beide hebben een bepaalde houdbaarheidsdatum.

Een blogpost of een YouTube-video leeft potentieel voor eeuwig, maar LinkedIn-posts, zelfs die hele goede, leven maximaal een paar weken. En daarna sterven ze … ik bedoel: they go to the social media heaven. Ze worden niet meer aan mensen getoond.

Je maakt het in een keer goed en dat is voldoende. Daarna mag je het vergeten. Of 1xG+V-principe in het kort.

slow content - je maakt het in een keer goed en dat is voldoende.

Waarom maak je slow content?

Slow content kan meerdere doelen hebben, in willekeurige volgorde:

  1. socialproof – kijk hoeveel mensen reageren onder mijn Linkedin post, dan moet het wel waar zijn
  2. naamsbekendheid – hallo herkenbaarheid en opvallen bij de juiste mensen
  3. informatie verzamelen – soms weet zelfs jij, de expert, niet alles, #dtv
  4. expertstatus presenteren – dat is weer zoiets waaraan ik royale hekel aan heb, want iedereen is een expert tegenwoordig. Sommigen zijn zelfs DE experts. Maar goed, dat is een discussie voor een hele andere blogpost.
  5. gelijkdenkende mensen naar je toetrekken – crazy attracts crazy, right?
  6. direct leads te genereren – kassa!
  7. ik heb vast nog iets gemist, maar vooruit

Door de pro of juist zelluf doen?

Slow content foto’s kunnen zowel echte pro-foto’s zijn of foto’s die je zelf maakt. Zolang er geen ravijn van kwaliteit tussen die 2 zit. Als je pro-foto’s superstrak zijn en je hebt een smartphone van 10 jaar geleden en je enige idee is steeds een fullmoon selfie te plaatsen. Ja, dat gaat hem niet worden.

Als je slow content wat doordenkt, kan je het ook op een duurzame manier maken. Je kan op hele specifieke pijnpunten focussen en deze in een foto laten zien of een heel specifiek bezwaar aanpakken.

Duurzame slow content foto’s, hoe dan?

Wist je dat er foto’s zijn die je kan (laten) maken en combineren in bijv. Canva tot steeds iets nieuws? Welke foto’s bedoel ik dan?

Emoji foto’s!

Je kan ze mixen en matchen met tekst, met illustraties, met klanttestimonials, met … sky is the limit of je verbeeldingsvermogen.

Anyway… in my shotlist staan een paar voorbeelden maar dat is by far geen complete lijst. Verzin je eigen en laat me weten wat je bedacht hebt.

En ik ben het bijna vergeten … 1x per jaar organiseer ik een emoji fotoshoot bij mij in de studio (kijk hier voor meer info, datum en inschrijving). Emoji foto’s zijn ook onderdeel van het pakket ‘alles voor je website en socials’. Iets om over na te denken.

Wat is fast content?

Dat is content die heel kort leeft. Vooral stories op Instagram of Facebook. Maar ook TikTok-filmpjes. Snel gemaakt, snel geconsumeerd, en door naar de volgende. Ja, net als fastfood eigenlijk. Je wordt er vaak suf van. Maar … het is wel hele relevante content om te maken en te blijven maken … en de volgende dag begin je weer opnieuw.

Waarom fast content maken?

Je maakt het om makkelijk onder de aandacht te blijven. Soms met iets persoonlijks, soms met iets op zakelijk gebied. Maar weer: als je enige idee is om fullmoon selfies, talking head video’s en zeer motiverende quotes te maken – save yourself the trouble en ons de tijd.

a full moon selfie

Er is maar een probleempje

Bij fast content is er een probleempje. Omdat het fast is, wil je niet veel tijd of aandacht hieraan besteden. Gemaakt, gepost, vergeten –GGV-principe in het kort.

Maar … je wil herkenbaar blijven vooral als je toet er niet bij staat. Dit probleem is op te lossen met een fast-content-nabewerking-sconcept – max 2 of 3 klikken, want als het er 4 zijn ga je het al niet doen. Toch? Ja, dat dacht ik al.

Zoiets bedenk ik voor je als onderdeel van het pakket ‘alles voor je website en socials’ of je kan het voor jezelf bedenken met een klein duwtje in de rug in de vorm van een online cursus.

Fast content duurzaam maken, hoe dan?

Om niet volledig gek te worden, ga je hergebruiken. Dat is gezond, dat is duurzaam. Maar om te hergebruiken, moet je eerst iets hebben om te kunnen gebruiken. En dan is zo’n werkboek om tot foto-ideeën te komen ontzettend handig. Dan zijn emojifoto’s meer dan goed, ze zijn perfect om steeds iets nieuws en interessants te maken zonder dat het je weer uren tijd kost.

Ook interessant om te lezen