Dat een goede website voor een bedrijf een verstandige investering is, hoef ik niemand te vertellen en toch lijkt het soms een rocket science.
Waarom schrijft een fotograaf over een website?
Zelfs de meest opvallende bedrijfsfoto’s leven ergens. Ja precies, op jouw website hebben ze een veilige haven. Maar hoe gaaf de foto’s ook zijn, als de andere elementen van je website het maar voor de helft doen, wordt de missie niet met succes beëindigd.


Zo maar een paar hoge wiskundige formules om je echt gave website te verkloten. Neem ze door in the brace position voor je eigen veiligheid.
En ja, categorie slecht ontwerp ga ik niet eens behandelen. Die is bij de lift off al in de fik gegaan. Niet eens met een spectaculaire explosie. Zomaar een vuurwerkje van de Action.
1. Gedurfd ontwerp + geen visuals + wat tekst
Een gedurfd ontwerp zonder visuals en minimale tekst? Seriously?


Gefeliciteerd! Je hebt de meest onpersoonlijke website in het hele universum gebouwd. No deal, my rebel! Koopjesjagers? Ja, die zullen hier blijven. De rest gaat rennen naar een website die wél de juiste vibe heeft.
2. Heel gaaf ontwerp + stockfoto’s + zelf geknutselde tekst


Dus je hebt een heel gaaf ontwerp met stockfoto’s en zelf geknutselde tekst? Well, well, well… dat klinkt als een recept voor kortsluiting bij de bezoeker en brandgevaar van onze mission critical componenten! No deal zul je vooral “niet horen” of je krijgt verkeerde aanvragen binnenkrijgen.
You confuse them, you lose them.
3. Topontwerp + supersaaie foto’s + teksten geschreven door je partner/studerend kind/neef


Oké dus je hebt een topontwerp, maar wat doe je dan? Je gooit er supersaaie foto’s in, alsof je een diavoorstelling van oma’s vakantiealbum presenteert. En alsof dat nog niet genoeg is, heb je de teksten laten schrijven door je partner, je studerende kind of je neef die denkt dat hij een literair genie is.
Het resultaat? Kortsluiting bij de sluisdeur en de bezoekers kunnen niet eens aan boord komen! If you catch my drift.
4. MEGA ontwerp + interessante en op maat gemaakte foto’s + tekst “geïnspireerd” op je concurrent


Luister even naar me, mijn rebel. Het gaat de goede kant op. Je hebt een MEGA ontwerp, je ging voor interessante en op maat gemaakte foto’s die je bezoekers laten denken: “Whoa, dat is next level stuff!” Maar dan laat je het vallen bij de teksten. Die heb je bij je concurrenten gejat. Zo jammer dit.
5. Opvallend ontwerp + opvallende foto’s + topteksten


Je hebt een opvallend ontwerp, niet zomaar een standaard gevalletje, nee, je ging voor een design dat eruit knalt! Je ging ook voor opvallende foto’s. Geen saaie stockfoto’s of branding foto’s die je overal ziet, maar afbeeldingen die uniek zijn en jouw verhaal vertellen. Je hebt teksten waarvan je bezoekers goosebumps krijgen.
Eindelijk, bereikt je lift off! Jouw website zal als een raket de digitale orbite betreden, met bezoekers die veilig aan boord komen. Het is een garantie voor succes, mijn rebel.
Zit jouw website al op de orbite? Of sta je op het punt hem te lanceren? Of ben je net een nieuwe aan het bouwen?