Elk jaar gebeuren er goede dingen en elk jaar gebeuren er dingen waarvan ik denk: oh! dit gaat mij nooit meer gebeuren. En december is wel een leuk moment om op het jaar terug te kijken.
Fails maken betere posts dan grandioze overwinningen, dus ajb: mijn epic fails van 2022.
Had ik maar naar mijn innerlijke projectleider geluisterd


Op een van mijn expo’s ben ik met iemand in gesprek geraakt. Zoals vaker kwam er een persoonlijk verhaal naar voren over de situatie die zich nu afspeelt.
“Ik wil een van de foto’s als cadeau aan mijn vriendin geven, maar …”
Long story short, niet de afdruk die ik daar beschikbaar had maar een ander formaat. We regelen het meteen. Ik dacht toen: moet ik niet een aanbetaling vragen? Maar hoeveel … en … eh, laat maar.
Ff bij mijn drukker aangevraagd, zus en zo formaat, zoveel euro’s. Dit aan mijn koper doorgegeven. Is dat oké? Ja, dat is zeker oké. Bestel maar. Pakketje komt bij mij thuis en ik neem weer contact op met mijn koper wanneer we afspreken dat ik het langsbreng.
Ff wachten …
En wachten op het antwoord.
Telefoontje, want … zus en zo. En hij heeft met vriendin gesproken en het wordt niet op prijs gesteld, dus hij heeft het niet meer nodig. Ja, vervelende situatie en hij wil zeker deels de kosten dekken, maar hij heeft het nu niet nodig dus …
Had ik maar naar mijn innerlijke projectleider geluisterd daar bij de expo, aanbetaling gevraagd van wat ik zeker weten wist dat het ging kosten. Dan zou dit gesprek heel anders lopen.
Lessen voor volgend jaar:
- ALTIJD aanbetaling vragen.
- Die innerlijke projectleider heeft vaker wel gelijk dan niet.
Had ik maar sneller die overstap geregeld


Al maandenlang liep ik als een boer met kiespijn. Mijn website hosting provider irriteerde me, frustreerde me en ik had zo’n hekel aan die mensen dat ik daar gewoon weg wou.
Maar … ik had daar inmiddels 3 websites staan en een paar domeinen. Allemaal gedoe en werk waar ik geen zin in had.
Bij mijn grote doelen voor 2022 stond: websitemigratie en uitbesteden van technisch beheer. Al in december wist ik dat het in mei zou gebeuren. Zo kwam het goed uit met de contracten die al had lopen.
Begin van het jaar heb ik een nieuwe partij gekozen om mijn internetleven mee verder te gaan. De migratie zou met een audit beginnen. Top!
1 week voor de audit, krijg ik een e-mail van mijn ex-to-be hosting provider. 2 zinnen e-mail. Zonder persoonlijke aanhef.
“Geachte klant,
Wij hebben uw hosting pakket met gebruikersnaam queriis46 moeten blokkeren omdat deze is gehackt.
Voor meer informatie hierover kunt u contact met ons opnemen via support@ex-to-be-hositngprovider.nl.”
Wat een timing, jongens! Echt waar <en hier kwamen niet hele creatieve maar wel angstaanjagende vloeken in alle talen die ik beheers gevolgd met niet al te aardige gedachten over de moeders en andere bloedverwanten van de medewerkers van de ex-to-be-hosting partij>. I’m not proud of it.
Op mijn vraag “en nu?” kwam na 1 dag een automatische mail dat ze het in behandeling hebben genomen. Website 24 uur plat. Foetsie. Ik bestond niet op het internet. Weer 1 dag later, kwam een e-mail van een mens. Nu mocht ik op de achterkant van mijn hostingomgeving inloggen en mijn bestanden opschonen.
Maar gezien dat ik zou migreren … mijn nieuwe hostingprovider vertelde dat ze het niet gingen overnemen. Dat je specialistische kennis nodig hebt om een gehackte website op te schonen en zelfs dan is het nooit zeker.
Had ik maar sneller die overstap geregeld, dan had ik mezelf dit allemaal bespaard. Een hoop gedoe, frustratie en machteloosheid voor een paar tientjes die ik bespaard heb door te wachten tot april.
Lessen voor de volgend jaar:
- Voetbalkaartensysteem is best handig. 2x geel en you are out! Niet per einde contract maar per direct.
- Eerlijk is eerlijk, dit gedoe heeft me ook gedwongen om de nieuwe website anders in te steken.
Had ik maar beter doorgevraagd


“Het wordt waanzinnig!”
Ja, het wordt zeker waanzinnig. Ik heb niet bedacht dat een woord hele verschillende manifestaties in iemands hoofd kan krijgen. Want jij, wat denk jij aan als je “waanzinnig” hoort? Ik heb er een bepaald beeld bij. Het hoeft geen concreet beeld te zijn maar ik weet wat er géén onderdeel daarvan is … zoiets als “rust” of “balans” of “veilig” kan geen onderdeel zijn als iets “waanzinnig” is.
Maar … mijn klant had iets anders in gedachten. Het zou waanzinnig worden omdat alle elementen bij elkaar zouden komen, omdat er een balans zou ontstaan en omdat het een veilig gevoel zou geven.
Na meer dan 6 maanden werk waar we over bijna elke lijn in de foto gedebatteerd hebben is het project halverwege gestopt. Pas dan, toen mijn klant zelf tot de conclusie kwam dat “waanzinnig” blijkbaar voor ons allebei iets anders betekent. Toen pas dacht ik… wow! Dit kon veel eerder klaar zijn EN met een veel beter resultaat voor ons allebei.
Lessen voor volgend jaar:
- Niks aannemen. Bij bijna elk woord doorvragen. Wat bedoel je met dit of met dat? Bedoel je “dit”? En iets laten zien.
- Projecten niet zo lang laten uitlopen. Het waren geen 6 maanden van inzet natuurlijk. Er waren weken waarin niks gebeurde, mijn klant kwam na die weken terug met een nieuwe blik op het project en toen was het steeds minder. Wat ik wel goed heb geregeld, zijn de GO-NO GO momenten. Tenzij ik een expliciet akkoord heb voor een onderdeel, gaan we niet verder. En dit heeft mijn kant van het verhaal wel geholpen maar het eindresultaat is er niet, en komt er hoogstwaarschijnlijk ook nooit.
That’s it! Nee, ik heb geen 10 epic fails dit jaar gehad. Deze 3 zijn echt genoeg.
Wat zijn jouw fails of zelfs epic fails van dit jaar geweest? Welke lessen kan je hieruit trekken voor volgend jaar?