Zou het niet fijn zijn om gewoon creatief en out of the box te kunnen denken? Om briljante verbindingen te maken tussen dingen die ongerelateerd lijken, maar toch …

Creativiteit is een talent. Dat wil zeggen dat sommigen het beter of sneller kunnen dan anderen, maar …

Hard work beats talent if talent doesn’t work hard

Tim Notke

Dus … iedereen kan creatiever worden en het is geen wedstrijd.

In deze blogpost vertel ik je alles wat ik over creativiteit geleerd heb.

Maar eerst …

Zo wordt je niet creatief

Zo wordt je niet creatief

Het is donderdagmiddag. Je zat hoogstwaarschijnlijk de hele dag in overleg over… ja, van alles en nog wat. Oké, maar nu staat er een brainstormsessie in je agenda. Zucht… je neemt nog een koffie erbij en je belt in.

“Zullen we ff out-of-the-box gaan denken?”

“Ja, dat zullen we. We hebben echt goede, creatieve ideeën nodig.”

En toen was het stil. Na een uur overleg heb je een paar ideeën op een papier geschreven, maar geen enkele is dat beloofde out-of-the-box creatieve wonder. Je kiest er een, je zet het op een TO-DO-lijstje en je gaat verder door met je administratie, daarna nog een call met een klant, en daarna…

Klinkt dit bekend?

Dit is hoe het in meeste bedrijven namelijk werkt rond ideevorming. Maar weet je wat het allergekste is? Dit is totaal niet hoe je met creativiteit omgaat. Dit is letterlijk onmogelijk om te doen. Het is net alsof je een marathon wil lopen tussen je meetings door, zonder een enkele minuut van training vooraf. “Ja, eerst ff de MT, daarna snel de marathon en straks direct kinderen van school ophalen.” Dit zou geen gek doen, maar een brainstormsessie tussendoor, ja joh, dat moet kunnen.

Het maakt ook totaal niet uit of het over een schilderij gaat of een creatief idee om kosten binnen je bedrijf te besparen. Een creatief idee is een creatief idee.

Wat moet je doen om meer creatief te worden?

Wat moet je doen om meer creatief te worden?

Wat ik heb geleerd over creativiteit is best tegenstrijdig, maar bare with me, there is logic to this madness.

Creativiteit overkomt je. Dat is een stereotypisch beeld van een kunstenaar. Opeens komt je muze je iets in je oor fluisteren en dat is het. Een geniaal idee. All praise the mighty Art.

Ja, dat gebeurt. Echt waar. Meerdere keren moest ik alles laten vallen om mijn idee vast te leggen. Mensen die me uit echte leven kennen, hebben het meegemaakt. Opeens word ik niet responsive. Ik laat de blue screen of death zien en dan ga ik als een gekke dingen tekenen, maar dat gebeurt niet vaak en alleen als je een bepaald probleem lang genoeg in je onderbewuste kan laten pruttelen. En dat betekent niksen.

Yes, my friend. Dit is een oproep om minder productief te zijn – om meer creatief te mogen worden. Om zonder je mobiel in een bos te gaan wandelen. Om door het raam te gaan staren. Om op de grond te gaan liggen en met je ogen dicht naar de vogels te luisteren. Om in je eigen gedachten te mogen verzinken. Is het je opgevallen dat je interessante ideeën onder de douche krijgt of in de sauna? Tuurlijk heb je dan niets om ze op te schrijven. Dat is het precies!

Heb je het meegemaakt, zo’n moment of creatieve verlichting?

Ik heb ze regelmatig, maar sommige zijn meer indrukwekkend dan andere. On the top of the list is hoe ik achter mijn persoonlijke missie kwam. Het was tijdens een online workshop van Geodomein. Iemand zei iets wat opeens in mijn hoofd begon te resoneren als een echo in een tunnel. Ik hoorde het steeds terug. En toen wist ik het. Ik schreef mijn persoonlijke missie op en het is onveranderd sinds dat moment. Ik moet het eerlijk toegeven, ik heb geen idee wat er bij de rest van de workshop gebeurde. Ik was totaal in mijn eigen wereld.

Creativiteit on-demand inschakelen

Creativiteit on-demand inschakelen

Het zou een hopeloze onderneming zijn als je altijd op de muze moet wachten. Je kunt je creativiteit on-demand aanleren door te oefenen om het moment van verlichting wat sneller te bereiken. Dat doe je door je creativiteit regelmatig te gebruiken.

Ja, ik weet het, het klinkt nu al saai. Mooier kan ik het niet maken.

Hoe vaker je creativiteit gebruikt, hoe sneller het wordt. Stel dat je elke dag, come hell or high water, ga zitten om 100 woorden van je nieuwe blogpost te schrijven. Je mag ook meer schrijven, maar 100 moet je er in ieder geval schrijven. 100 woorden is niks, dus dat doe je met je vinger in je neus, zelfs als je totaal ongeïnspireerd bent. Maar er gebeurt iets geks, namelijk hoe langer je dit doet, hoe meer woorden je zomaar kunt schrijven. Misschien zijn de woorden nog niet helemaal juist, maar dat is de tweede stap, namelijk het voeden van je creativiteit.

Wat doe jij regelmatig om je creativiteit te oefenen?

Ik bedenk creatieve foto’s voor mijn klanten, maar dat is onderdeel van mijn vak dus telt niet echt mee. Verder probeer ik afwijkend van de normale posts te schrijven. Of het lukt weet ik niet, maar daar gaat het niet eens om. Ik probeer het wel 😉 Verder maak ik kunstfoto’s.

Creativiteit, het eten is klaar!

Creativiteit, het eten is klaar!

Hoe meer je creativiteit voedt, hoe beter het wordt.

Uhm? Ik dacht dat je zei: creativiteit voeden. Klopt dat?

Jazeker. Net zoals energie ergens vandaan komt, zo is het ook met ideeën. Ze komen ergens vandaan. Van andere ideeen, van beelden, van concepten, van geluiden, van rare plekken kan ik je uit eigen ervaring vertellen, maar ze moeten érgens vandaan komen.

Dus lees, kijk en zoek actief naar inspiratie. Mogelijk niet voor nu, misschien voor later. Voor mij zijn Pinterest en Instagram waardevolle bronnen. Plaatjes kijken, uren achter elkaar… maar ook kunst van oude meesters, oude verhalen, mythologie, middeleeuwse symbolen, psychologie, geschiedenis, filosofie, alchemie, you name it. Soms is het iets, soms is het niks, maar zulke dingen lees ik altijd graag, ongeacht of het direct te gebruiken is.

Mogelijk is in jouw werk alchemie niet direct van toepassing, maar wie weet kun je misschien wel iets uit filosofie halen?

Hoe creativiteit nou echt werkt?

Hoe creativiteit nou echt werkt?

Ik zweer het je, het lijkt magie, maar zo magisch is het ook weer niet.

  1. Er is een probleem, bijv. kosten in je bedrijf verlagen,
  2. Je hebt je creativiteit geoefend, zelfs op totaal ongerelateerde gebieden. Dat doe je regelmatig, niet alleen maar één keer per maand.
  3. Je hebt je creativiteit gevoedt met relevante en minder relevante informatie, bijv. inhoudelijke artikelen gelezen over hoe andere bedrijven vergelijkbare problemen hebben aangepakt, de Christmas carol met je kinderen gekeken. Dat doe je ook dagelijks.
  4. Je laat het pruttelen in je onderbewuste, bijv. je gaat één dag zonder je mobiel in een bos wandelen. Trouwens, dat doe je heel regelmatig, misschien niet altijd zo lang, maar wel regelmatig.

En dan gebeurt het… Als bij 1 + 1 = 11

Dus zeker niet tijdens je donderdagmiddag-brainstormsessie. Je zou een professionele brainstormer moeten zijn om tot een topidee te komen tijdens zo’n sessie.

Voor de normale stervelingen onder ons, blijft het een beetje minder planbaar en voorspelbaar dan je agenda het aangeeft.

Ga je je creativiteit een kans geven of ga je toch tot een topidee proberen te komen op die ene donderdagmiddag?