Het is geen geheim dat ik niet altijd fotografe ben geweest. In mijn “vorige leven” was ik een projectleider.

Huh? Een projectleider, dat is het minst creatieve van alle beroepen!

Nee, niet helemaal waar, maar ja, het ligt best ver weg van creatieve fotografie.

Hoe dan ook, ben ik heel blij dat ik deze ervaring heb en mijn klanten profiteren ook hiervan. Hoe? Je weet altijd waar je staat met mij. Laat je meenemen in de wondere wereld van projectleiding.

Een projectleider werkt altijd met projectscope, uitgangspunten en randvoorwaarden. Hoor ik je nu al gapen?

De scope van je creatieve foto’s bepalen we samen

scope is het wat

Scope is het “wat”. Wat wordt het voor jou? Wat heb je nodig?

Een profielfoto maak ik anders dan een zakelijk portret dat uitsluitend voor op de website bedoeld is.

Waarom? Iets met opvallen op kleine formaten.

Foto’s voor bij je socialmediaposts zijn iets anders dan een header voor je website of foto’s voor bij je diensten. De “wat” bepaalt het “hoe”. Altijd.

We gaan eerst stilstaan bij het “wat” tot we allebei een duidelijk beeld hebben van het doel van jouw foto’s. Ja, dat lees je goed: wij allebei.

Ik garandeer je dat jij het ook nog niet zo zeker weet en dat geeft ook niet. We gaan het “wat” samen bepalen.

Kleine lettertjes worden groot en duidelijk voor ons allebei

uitgangspunten en randvoorwaarden

Dan gaan we kijken naar de uitgangspunten en randvoorwaarden. Ze zijn belangrijk, zowel voor het “wat” als voor het “hoe”.

Stel, je hebt een serie foto’s nodig voor bij je socialmediaposts. Je hebt een prachtige locatie bedacht, dan we gaan ervan uit, dat we daar mogen fotograferen. Zo nee, dan moeten we een andere locatie vinden. Stel nou, dat juist deze locatie voor jou heel belangrijk is en als we daar niet mogen schieten, heb je de foto’s gewoon niet nodig. Dat is een randvoorwaarde. De deal gaat niet door als een van de partijen niet kan voldoen aan de randvoorwaarde.

Een randvoorwaarde kan bijvoorbeeld ook het leveren van de foto’s voor een specifieke deadline zijn. Je hebt een deadline om je presentatie voor die grote conferentie in te dienen en je maakt foto’s specifiek voor deze presentatie. Ja, dan moeten ze, come hell or high water, klaar zijn voor die deadline.

Een uitgangspunt bij het opstellen van een offerte kan zijn dat de fotosessie plaatsvindt in Nederland. En dan denk jij, o! maar wacht ff, ik wilde juist in Köln. We gaan in overleg, mogelijk verandert er iets in de prijs.

Het belangrijkste is om zowel de randvoorwaarden als de uitgangspunten te benoemen en bewust hiermee om te gaan, zodat de opdracht überhaupt in te schatten is. En ja, er komen altijd wijzigingen, aanpassingen en correcties.

ALTIJD.

Foto’s maken is een risicovolle onderneming

risicos

Ben je er nog? Ik heb nog één ding dat ik geleerd heb als projectleider en dat invloed heeft op de manier waarop ik werk.

Een projectleider weet een en ander over risico’s en hoe je hiermee kan omgaan. Risicomanagement heet het. Een risico is iets wat kan optreden, hoeft niet, maar kan wel. Hierbij zijn sommige risico’s negatief en andere kunnen juist positief zijn. Dat er een toevallig een bn’er tijdens een fotoshoot in het kader loopt en mee wil doen, is een risico. Een leuk en positief risico.

Wat zijn nou risico’s tijdens een fotoshoot, hoor ik je denken.

Het resultaat is heel anders dan de verwachting

Jij dacht x, fotograaf dacht y en resultaat is dat je niet krijgt wat je dacht dat je zou krijgen. Het kan meevallen, het kan tegenvallen. Maar dat is zeker niet wat jij als klant wilt en ik als fotograaf nog minder.

Dit is heel makkelijk op te lossen door vooraf met elkaar te spreken. Omdat sommige van mijn foto’s wat moeilijk zijn voor te stellen. Vaak ga ik wel een stukje verder dan alleen een standaard briefing. Je krijgt namelijk een moodboard en daarna een schets van mij. Eerst één schets, en daarna nog een andere. We werken de gehele creatieve foto samen uit, totdat het voor zo’n 90% uitgekristalliseerd is. Tot wat je aan gaat hebben en hoe je gaat staan. Daarna pas gaan we schieten.

Almost no surprises. Almost.

Tijdens de fotoshoot komen we erachter dat…

…het heel handig zou zijn om een prop te hebben.

Die grote hoed die ik thuis heb liggen, of dat ene board dat je zo makkelijk mee had kunnen nemen als je het maar wist… En nu moeten we het zonder doen.

Jammer, heel jammer.

Dit is makkelijk voor te zijn door een heel goed beeld te hebben van wat we aan het doen zijn, voordat je met je mooi opgemaakte haar de auto instapt.

En ja, er is wat ruimte voor spontaniteit. Niet altijd kunnen we 100% zeker weten hoe het gaat uitpakken. Regelmatig komen we er met de klant al tijdens een fotoshoot achter dat ze links is, en op de schets staat ze alsof ze rechts zou zijn. Maar dat is peanuts. Dat lossen we ter plekke op, nog voor de pauze.

O s#!t, We zijn iets belangrijks vergeten te schieten

Er gebeurt altijd veel tegelijkertijd tijdens zo’n fotoshoot. Dus elke keer dat ik wat losser en spontaner moet schieten, maak ik een shotlist.

Ja, de check-check-dubbelcheck-lijst.

Daarin neem ik op welke verschillende shots jij nodig hebt, welke situaties, welke omgevingen. We gaan deze lijst niet heel keurig afvinken en er kunnen altijd al tijdens het schieten nieuwe ideeën komen. Als we bijna klaar zijn, gaan we ff naar dat lijstje kijken. Zijn we nog iets vergeten? Nee, dan naar huis, ja, dan nog ff door.

Dus dat was dat! Vier dingen die ik mee heb genomen uit mijn vorige leven die nu heel goed van pas komen.