Dus je vraag je af: Wat moet ik aan doen voor een zakelijk portret?

Zo’n zakelijk portret moet zo min mogelijk van je gezicht en vooral ogen afleiden. Dus het is de kunst om te minderen. In sommige gevallen wordt je foto tot een minimum verkleind (bijv. LinkedIn profielfoto in de tijdlijn) en dan moeten mensen je nog steeds kunnen herkennen.

Je gezicht is het meest belangrijk, de rest oninteressant

Als je een zakelijk portret laat maken, wil je niet dat iemand naar een “verkeerde” plek kijkt. Je wil dat iemand direct naar je gezicht en ogen kijkt. Dus ALLES wat niet je gezicht is, moet zo oninteressant mogelijk zijn. Lees:

  1. Geen felle kleuren,
  2. Geen drukke of zeer grote patronen,
  3. Minimum aan sieraden,
  4. Geen gek kapsel.

Er is maar een geval waar alle deze voorschriften niet zouden gelden – namelijk “the signature look”. Als je ALTIJD en uitsluitend felle kleuren draagt of als je ALTIJD en uitsluitend gekke kapsels hebt, dan vind ik dat je zo ook op de foto moet staan. Zo is je zakelijk portret ook authentieker.

De “goede” kleding kleuren zijn afhankelijk van de stemming van het zakelijk portret

Welke kleuren zouden nou goed zijn voor een zakelijk portret? Het is afhankelijk van een aantal zaken:

  1. je huids- en haarkleur
  2. de achtergrondkleuren
  3. de kleuren die in de omgeving van de foto gaan staan (bijv. opmaak van je CV)

Je moet jezelf goed in de kleuren voelen en ze moeten je goed staan. Wit, neutraal grijs of zwart zijn redelijk veilige maar saaie keuzes.

De kleuren van je kleding moeten niet in groot contrast staan met de achtergrond. Dus een wit bloesje op een zwarte achtergrond is misschien te veel van het goede. Het oogt meestal ook wat raar als je met de achtergrond samensmelt. Zwart overhemd op een zwarte achtergrond bijv. Voor lichte achtergronden kies voor lichte kleding kleuren en voor donkere achtergronden – donkere kleding kleuren.

Maar we zijn er nog niet want een foto staat altijd ergens in een omgeving, bijv. een website of een CV. De kleuren die daar gebruikt zijn moeten ook matchen met de foto. Dus stel je website is zeer licht van kleur en in koude blauwe tinten. Kies dan voor een wit achtergrond en bijv. kleding die de blauwe, koude tint heeft.

Je hoeft deze keuze niet alleen te maken dat kan je het beste met de fotograaf zelf bespreken.

Op een grijze achtergrond heb je veel meer bewegingsruimte qua kleuren. Je kan zowel de donkere kleuren kiezen als de lichtere.

Wat moet ik aan doen voor een zakelijk portret? Formeel of toch casual?

De kleur van je kleding is niet het enige waar je op moet letten. Hoe wil je op de foto overkomen? Aardig? Professioneel? Toegankelijk?

Kies kleding die goed bij je persoonlijkheid past. Maar let op dit is geen fashion statement en hoe simpeler hoe beter.

Make up? Dag make up!

Als je make up draagt, kies voor iets lichts en natuurlijks. Een hele felle lippenstift leidt af van je ogen. Smokey eyes maken je ogen kleiner en zeer zwaar. Zorg er in ieder geval voor dat je huid niet vettig is en zo mat mogelijk. Dit geld ook voor de heren.

Draag je een bril? Zorg dat de glazen schoon zijn.

Het gaat vooral over wat vettige vlekjes die het licht naar kunnen terugkaatsen en afleiden.

Heb je vragen of twijfels? Bespreek het altijd met de fotograaf voor de sessie of neem een aantal kledingstukken mee zodat je eventueel kan veranderen wat je draagt op het portret.